Novinky

  1. 7.1. - Nový kurz TAI-ČI pro začátečníky únor 2019

    Info zde

  2. 6.9. - Soukromé hodiny TAI-ČI!

    Více zde.

Kontakt

Mgr. Petr Řezníček

Tel: 775 347 140

E-mail: fyziozlom@seznam.cz

 

Bc. Jitka Šimůnková

Tel: 774 347 140

E-mail: fyziozlom@seznam.cz

Ordinační doba

Před návštěvou je potřeba se objednat prostřednictvím telefonu nebo emailu.

 

Ordinační doba pondělí - pátek v čase 8-16 h.

Dle našich možností je však možné dohodnout i jiný termín v týdnu.

Tai - či

Taichiquan, Tai Chi chuan, tchaj-ťi čchüan, nejen s těmito přepisy se můžete setkat, jestliže se mluví o starém čínském bojovém umění patřící mezi takzvané vnitřní styly. V Čechách se ale nejvíce používá neoficiální fonetický přepis ve zkrácené verzi tai-či.Tai - či

Dle dostupných informací první historické zmínky o tai-či se objevují zhruba před 300 lety v provincii Chenan. Postupně si prošlo změnami, vzniklo několik škol, ve kterých se dále členilo.

Dnes tedy existují různé styly tai-či. Tai-či už neznamená jen cvičení bojového umění zastoupené především stylem Chen. Je především tradičním čínským cvičením pro zdraví, sebeobranu, rozvoj osobnosti a dlouhý věk, které reprezentuje styl Jang či taoistické tai-chi. Samotné styly se pak liší podle dynamiky, měkkosti-tvrdosti, náročnosti pozic, jejich zásady se však shodují.

Sám jsem mohl ochutnat z různých stylů, které se u nás učí a pro mě jako fyzioterapeuta se zdá být styl Jang nejvýhodnější. Proto i v našem zařízení se budeme zabývat tímto stylem, konkrétně sestavou 24 forem. Z mého pohledu není ani tak důležitá samotná sestava, jako obecné principy pohybu, které se v tai-či využívají. Krásně je popsal Jan Turneber ve své knize Cvičení z čínských parků. Blíže viz. http://www.wudang.cz.

Základních 5 principů pohybu

Princip hedvábného pohybu zajišťující klidný přirozený nenucený pohyb ve stálém tempu, upřednostňuje pružnost a poddajnost, měkkost před tvrdostí, lehkost před silou.

Princip nepřetržitosti udržující souvislý tok energie, bez zadržování mysli a dechu. Všechny pohyby jsou propojeny za nepřetržité koncentrace při jejich provádění.

Princip pohybu po kružnici. Při cvičení se paže pohybují po půvabných kruhových obloucích nebo křivkách, stejně tak nohy by měly postupovat a ustupovat v křivkách bez ostrých pohybů.

Princip absorbce vám odfiltrováním všech postranních myšlenek umožní rozvinout schopnost procítit každý kousek těla, každý sval, stejně tak i pocit čchi ve vašich prstech po celou dobu cvičení.

Princip úplnosti znamená, když zacvičíte celou sestavu, máte procvičené celé tělo jak zevně, tak i vnitřně. Každý pohyb v tai-či je pohybem celého těla.

24 forem

Sestava tai-či 24 forem byla vytvořena v šedesátých letech minulého století na základě stylu Jang. Vybraná komise renomovaných mistrů vytvořila tuto zjednodušenou formu za účelem masového cvičení tai-či v Číně. Miliony Číňanů se ji naučili již ve školních letech.

Je krátká, doba jednoho zacvičení sestavy se zpravidla pohybuje v rozmezí od 3 do 7 minut, dobře se učí a snadno se pamatuje. Proto se 24 forem rychle staly nejznámější a nejrozšířenější sestavou tai-či na světě.

Představuje nejzákladnější a nejjednodušší úroveň umění. Je vhodná pro začínající cvičence.

Většina vědeckých studií o prospěšnosti tai-či je založena na pozorování lidí praktikujících právě tuto sestavu.

Pro koho je cvičení tai-či vhodné?

Cvičit může opravdu každý, kdo má zájem. Tai-či nemá požadavky na fyzičku, nepotřebujete být jakkoli zdatní.

Cvičení přizpůsobujete svému věku, kondici, pohyblivosti a zdraví. Odpovídá tomu to, že v Číně se tai-či cvičí nejčastěji od čtyřicítky nahoru jako preventivní zdravotní cvičení.

Proč cvičit tai-či?

Dle mnoha vědeckých studií tai-či prokazatelně příznivě působí na lidský organismus.

  • zlepšuje rovnováhu, koordinaci, pohyblivost kloubů a uvědomění vlastního těla
  • přirozeným pohybem zlepšuje držení těla a pomáhá tak od bolestí zad a přetěžování
  • posiluje kardiovaskulární i imunitní systém
  • zlepšuje schopnost uvolnění a koncentrace
  • zajišťuje přísun a akumulaci vitální energie, pročišťuje a harmonizuje její dráhy

Co na sebe při cvičení?

Nepříliš těsné oblečení a lehkou obuv, ve které chodidlo skrze podrážku může cítit zemi. Uvolněný kontakt se zemí a vnímání plosky nohy ovlivňuje držení celého těla.

 

Přihlásit se na kurz tai-či můžete na fyziozlom@seznam.cz